06 Şubat 2013

[Zero Dark Thirty.]

Oscar maratonu devam ediyor dostlar. Gectigimiz hafta sonu birkac filmle daha hayatimi senlendirdim. Gerci boyle deyip hemen geri cekilme ihtiyaci icerisindeyim, zira hayatimda var olan tum yasam sevincini oldurdu izledigim filmler. Ozellikle de amour. Nitekim kendisi hakkinda daha izlerken yazi yazmis, paramparca olmustum. Boyle bir filmden sonra zero dark thirty izlemenin bana iyi gelecegini dusunmustum acikcasi. Operation bin ladin. Altin kurede de denildigi gibi, iskence sahneleri oldugunu biliyordum, ama insanin kendi vucuduna hapsolmasindan sonra, vucudun son sinirlarini gormek dahi beni sallayip gecer, bu kasvet ustumden akip gider diyordum. Bi bok olmadi cok afedersiniz. ZDT basarisiz bir film. Muthis bir goygoy, muthis bir overrating, muthis bir karmasa. Kathryn bigelow bir damar buldu, ordan devam ediyor da, boyle bi bedavacilik yok. Gerci hurt locker'i izlemedim, onun hakkinda yorum yapmiyorum. Film suriye hucresine iliskin sorgularla basliyor, birkac chapter halinde ilerliyor. Dogrusu chapter adlari ve temalari cok guzel. Tradecraft miydi neydi, o kisma bayildim. Ne guzel bir isim koymadir bu boyle diyorum, yigidi oldur hakkini yeme. Filmin geri kalan kisminda gercek olaylara referans yapilmasi da cok guzel olmus. Misal, bir batili olarak ve evet, film bu kalibi kullanmis, this is the hotel where most 'westerns' prefer to stay during their stay diyerek, urperdim dogrusu. Arkadasinla ickini yudumlayip yemegini yerken, birden bire bildigin dunyanin altust olmasi cok dehsetliydi! Tabii bu dunyanin heryerinde gecerli, teror korkunc! Ama orasi, oryantal bir buyuyle sarmalanan sehirlerin boyle bi vahsetle sarsilmasi cok kotu! Cooook! Yine de takdir ettim maya'yi. Hemen kendini toparlayip ikisini de disari cikarmasi cok cool'du. Sok sonrasinda insan kendini hemen toparlayabilir mi v. yasama icgudusuyle kendini guvene atmak boyle birsey heralde. O kadarini soyliyim. Ama simdi dogruya dogru, Jessica Chastain meselesine geliyorum. Cok seviyorum bu kadini! Bence cate blanchett'in varisi. Oyle bir yuz ifadesi, oyle bi yuz sekli var. Hele de genelde dalip dalip uzaklara gidisleri yok mu, bayiliyorum kendisine! Ekrana cok yakisan bir isim! Tabii boyle sevince oscar almasini cok istiyorum. Ama bu filmle olmaz. Yani bu rolle kurtarmaz. O kadar siradan ki... Yakistiramadim o derece. Bazi sahnelerde dalip dalip ucuslara gecisi, o mutsuz bakislari ve an gelip de bas bas bagirarak yardirmasi cok guzeldi ama, dedigim gibi, bu gozler kimler kimler gordu, jessica'cigim kusura bakma, olmaz. Hatta kayitlara gecsin, bence en iyi kadin oscar'ini emmanuelle riva kazanmali. Muhtesem bir performansti. O yuzden onu gormusken, jlaw ile jessica arasinda oscar paylastirip riva'yi atlarlarsa deliricem. Gecen yilki michelle williams hezimeti ve meryl streep terbiyesizligi bir yana, amour'u izledikten sonra, cidden boyle birseyi kabul edemem. Tamam, oscar'in kimi zaman, hatta cogu zaman, subject to discussion, objektif temelli olmadigini dusunebiliriz, dusunebilirsiniz vesair, ama yani, allah askina, bu filme bin ladin goygoyuyla odul verirseniz cok yazik! Anliyorum, buyuk bir olay. Ki filmin en basi cok guzel. 9/11 tarihini yazip karanlikta sadece bagrismalari duymamiz, genius bir acilisti. O gun, eve geldigimde tum kanallarda yayini gorup, canli yayin binalarin cokusunu gordum. Ciglik attigimi hatirliyorum. Bu kadar buyuk bir sey, nasil bir anda darmadagin olabilir? Boyle bir sey nasil olabilir? Nasil olur? Nasil? Ne? Kim? Ama bu konuyu isleyen hersey de bastaci olmamali. C'mon. Misal, newsroom'daki bolumun sonu muhtesemdi. Hani ucak personeline aciklama yaptiklari sahne. Hani kanalda herkese soyledikleri devami. Ama burada izlerken garip bir his beni sardi. Bir kadin olarak cok caresiz, hatta tabirimi mazur gorun, cok damizlik hisettim. Kadinlarin kocalarini saklamalarini kinamiyorum. Neden saklamasin ki? Ama bu kadar brutal bir muamele, bu kadar kan revan cok amacsizdi sadece bagristiklari icin. Ustelik iki yuzlu buldum bu tutumu. Cocuklara dokunmayip anneyi oldurmek, ne kadar sacma. Cocuklara bunu gosterdikten sonra "will they ever feel normal again?" diye soruyor insan kendi kendine. Maya'nin confirm ettigi sahnede yuzune yerlesen 10 yilin rahatlamasi ve ucaktayken belki de 10 yil sonra akittigi gozyaslari. Bilemiyorum. Izlemesi guzel, chapter isimleri guzel konulmus, ama konusu cok siradan bir film bence. 120 gun bu evde kimin olabilecegini bilip bu bilginin ustunde oturmalari inanilmaz. Bir yandan da bu ne perhiz dedirtiyor. Sivillerle problem yasamamak mi amac? Mesrulastiramayacagi bir saldiriyi aciklamaktan mi korkuyor amerika? Nedir yani? Iskence yok yapilmayacak diyen baskan v. havlular sular ufak kutular. Dunya uzerinde cogu ulkenin -biz dahil- yaptigi ve soyledikleri birbirine uymuyor. Filmler de cekiliyor bu konuda, tamam. Ama of all nations, amerika'nin boyle sahte bir insan haklarini savunma kafalarinda aylarca bin ladin'in olma ihtimali olan evle bakismasina kicimla guldum. Kicimla. Cidden. Diyorum ya, her ulkede oluyor soylem farkliliklari. Kinamiyorum. Ama tag line'i bile greatest manhunt in history deyip cidden boyle bi kafalara girmelerine inanamiyorum. Ben boylesine buyuk bir teror saldirisina maruz kalsaydim birinci hafta sonunda filan maksimum yardirirdim. Belki amerikan baskaniyla benim aramdaki fark budur. O cok daha fazla sey dusunuyordur. Ama seriously, bu kadar cok sey dusunuyor mu acaba gercekten? Dusundum. Bulamadim. Bulmak istemedim belki de. Ya da en basindan hic kafami yormayip, dogrudan dusunmemeyi tercih ettim. Hatta dusunmedim bile. Her neyse. Bu filme oscar vermeleri cok haksizlik olur. Sanki eski sevgili sohbeti gibi. Kuyruk acisi olunca her konuda onun adini anip hay allahin cezasi tadinda yorumlarla anariz ya kalbimizi kiranlarin adini, iste bu bin ladin meselesi aynen bu. Her boslukta anip, araya film dizi vesaire sikistiriliyor. E insan ask acisini sindiremezken yasadigi en buyuk teror saldirisini elbet sindiremez ama, kabak tadi verdi bana turkiye'de yasayan bir insan olarak. Insan hayati olunca karsilastirma yapilmaz. Her biri bir inci. Her biri bir aile. Her biri kayan bir yildiz. Her biri yasanmamis binlerce ani. Ama biz, teroru hemen her gun, her hafta, ya da her ay yasiyoruz. Sayilarin toplamda ya da 'tek tuk' yasaniyor olmasinin gozumde hic bir fark yok. O yuzden, overrated a dostlar. ZDT cok overrated. Benden soylemesi.